Project

Aanleg baggerbuffer en slibremmer in het Wormer en Jisperwater

In samenwerking met: Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en Tauw Ingenieurs.

In het Wormer- en Jisperwater is een groot landbouw- en natuurgebied (natura 2000) met een oppervlakte van circa 2.500 ha. Uit een modelstudie is gebleken dat er meer dan 1 miljoen m3 aan mobiele bagger door het gebied zwerft dat afhankelijk van de windrichting neerslaat en overlast veroorzaakt. Om de dynamiek en hiermee het transport van mobiel slib te reduceren worden er diverse maatregelen in het gebied aangelegd.

Voor dit project hebben wij een aantal constructies aangelegd: vooroevers, oeverbescherming en verontdiepingen (in totaal is er circa twee kilometer geotextielconstructies aangelegd). De (Geotube®) constructies zijn gevuld met baggerspecie waar flocculant aan toegevoegd is. De baggerwerkzaamheden zijn uitgevoerd middels cutterzuiger. Zowel de aanleg- als de baggerwerkzaamheden zijn voor de start van het broedseizoen afgerond.

In 2015 heeft JP Schilder BV in samenwerking met het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en Tauw Ingenieurs een kennisuitwikkelingsdag georganiseerd op de projectlocatie. Op het filmpje is te zien hoe de werkzaamheden uitgevoerd worden.

Tevens is in de Cobouw een artikel verschenen over Constructies van geotextiel helpen natuur een handje. 

Meer projecten
Baggerwerken
Sanering Amstel CINDU

Sanering Amstel CINDU

Aan de Amstel in Uithoorn is het voormalige Cindu-terrein gelegen. Als gevolg van decennialange zware industriële bedrijfsactiviteiten van Cindu is de bodem (grond en grondwater) ter plaatse sterk verontreinigd. Er is sprake van een geval van ernstige bodemverontreiniging, waarvan spoedige sanering noodzakelijk is. In opdracht van Waternet saneren wij dit deel van de waterbodem door het verontreinigde gedeelte te baggeren.

Baggerwerken
Baggeren vaargeul Amstel

Baggeren vaargeul Amstel

In opdracht van Provincie Noord-Holland baggeren wij zo’n 65.000 m3 baggerspecie uit de Amstel. Met een kraanponton baggeren wij de Tolhuissluis richting de Prinses Irenebrug. Beunschepen brengen vervolgens de baggerspecie naar verwerkingslocatie IJsseloog. Tegelijkertijd wordt met een kraanschip verschillende ondiepe punten tussen Uithoorn en Amsterdam weer op diepte gebracht.